W sobotę w Norwegii zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które zakazują reklamowania niezdrowej żywności i napojów skierowanych do osób poniżej 18. roku życia. Celem wprowadzonych regulacji jest ograniczenie wpływu marketingu na nawyki żywieniowe dzieci i młodzieży oraz zmniejszenie liczby przypadków nadwagi i otyłości w tej grupie wiekowej.
Jak wynika z badań ministerstwa zdrowia, jedno na pięcioro norweskich dzieci ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Te niepokojące dane stały się jednym z głównych argumentów za wprowadzeniem nowych przepisów. Sondaż przeprowadzony w ramach konsultacji społecznych pokazał, że aż trzy czwarte Norwegów popierało zakaz reklam skierowanych do najmłodszych.
Władze podkreślają, że przepisy nie ograniczają sprzedaży produktów spożywczych – dotyczą wyłącznie ich promowania w sposób skierowany do dzieci i nastolatków. Nowe regulacje obejmują przede wszystkim reklamy słodyczy, napojów gazowanych, lodów i napojów energetycznych.
W przypadku innych produktów, takich jak płatki śniadaniowe, jogurty czy fast foody, możliwość reklamowania będzie zależała od poziomu zawartości cukru, soli i tłuszczu. Władze liczą, że dzięki temu dzieci będą miały mniej ekspozycji na marketing produktów niezdrowych, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do poprawy ich stanu zdrowia i zmniejszenia problemu nadwagi wśród najmłodszych.
Nowe przepisy w Norwegii wpisują się w szerszy trend działań prozdrowotnych, które coraz częściej wprowadzane są w krajach skandynawskich. Celem jest ochrona dzieci przed agresywnym marketingiem oraz kształtowanie zdrowszych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Komentarze (0)