27.08.2024

Niemcy piszą nam podręczniki do historii. Oto z czego będą uczyły się nasze dzieci

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Newsy
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Decyzja Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), kierowanego przez Barbarę Nowacką, o dopuszczeniu polsko-niemieckiego podręcznika do historii „Europa. Nasza historia” wywołała gorące reakcje. Szczególne emocje wzbudził fakt, że nowa, czwarta część podręcznika, która przeznaczona jest dla uczniów ósmej klasy szkoły podstawowej, poświęcona jest między innymi tematowi II wojny światowej.

Projekt polsko-niemieckiego podręcznika jest efektem wieloletniej współpracy ekspertów z obu krajów. Jego pierwsze trzy części, dotyczące okresów wcześniejszych w historii Europy i świata, zostały wprowadzone do szkół w latach 2016-2020 i przeznaczone były dla uczniów klas piątej, szóstej i siódmej. Pomimo początkowych zastrzeżeń, znalazły one miejsce w polskim systemie edukacji, choć wzbudzały pewne wątpliwości ze względu na swoje transnarodowe podejście do historii.

Największe kontrowersje pojawiły się jednak wokół czwartej części, dotyczącej historii XX wieku, w tym II wojny światowej. W 2020 roku jeden z recenzentów negatywnie ocenił tę część podręcznika, co spowodowało blokadę jego dopuszczenia do użytku szkolnego przez ówczesny rząd PiS. Nowe władze, które doszły do władzy po wyborach wygranych przez Donalda Tuska, zdecydowały jednak, że podręcznik może trafić do polskich szkół. Decyzja ta spotkała się z krytyką zarówno polityków, jak i części społeczeństwa.

Niemcy piszą podręcznik o II wojnie światowej

Jedną z najgłośniejszych osób krytykujących wprowadzenie tego podręcznika do polskich szkół jest Sławomir Mentzen, współprzewodniczący Konfederacji. Na platformie X.com (dawniej Twitter) zadał pytanie, które odbiło się szerokim echem: „Czyli niecały rok po wygranej w wyborach Tuska, Niemcy piszą nam podręczniki historii? I to o II wojnie światowej?” W jego wypowiedzi wybrzmiewa głęboka obawa przed możliwymi próbami manipulacji narracją historyczną przez stronę niemiecką.

Podobne zastrzeżenia wyraził europoseł PiS, Michał Dworczyk, który podkreślił, że historia II wojny światowej, a zwłaszcza rola Niemiec w tych wydarzeniach, jest wyjątkowo delikatnym i emocjonalnym tematem dla Polaków. Dworczyk pyta retorycznie: „Czy naprawdę doszło już do tego, że historię II wojny światowej dla naszych dzieci muszą pisać Niemcy?” Wypowiedź ta oddaje głęboki sceptycyzm wobec intencji i potencjalnych wpływów zagranicznych na polskie podręczniki szkolne.

Niemiecki portal „Deutsche Welle” nie ukrywał zadowolenia z decyzji MEN, zauważając, że polsko-niemiecki podręcznik do historii był gotowy już od czterech lat, jednak polityczne zawirowania w Polsce blokowały jego pełne wprowadzenie. Portal podkreślał, że projekt ten jest unikalny i stanowi symbol współpracy międzynarodowej na rzecz edukacji. Niemieckie media zauważyły, że nowa władza w Polsce po wygranych wyborach zmieniła podejście do tego podręcznika, dając mu zielone światło.

Szansa na dialog czy zagrożenie dla tożsamości?

Krytyka podręcznika „Europa. Nasza historia” nie dotyczy jedynie obaw o możliwą manipulację historią II wojny światowej. Niektórzy komentatorzy obawiają się, że wprowadzenie podręcznika do polskich szkół może być częścią szerszej strategii „europeizacji” nauczania historii, co mogłoby osłabić nacisk na polską perspektywę wydarzeń historycznych. W szczególności zwolennicy konserwatywnych poglądów obawiają się, że takie inicjatywy mogą stopniowo erodować poczucie narodowej tożsamości wśród młodych Polaków, kładąc większy nacisk na ogólnoeuropejską narrację, która niekoniecznie oddaje w pełni polskie doświadczenia historyczne.

Z drugiej strony, zwolennicy wprowadzenia podręcznika podkreślają, że jest to szansa na budowanie lepszych relacji między narodami oraz zrozumienie wzajemnych perspektyw. Podręcznik ten, według nich, nie ma na celu zastąpienia polskiej narracji historycznej, lecz poszerzenie horyzontów uczniów i wprowadzenie ich w szerszy kontekst europejskiej historii, w której Polska odgrywała ważną rolę.

Komentarze (22)

  • lol pisze:

    bez przesady… Ukraina kraj pogrążony w wojnie też musi zatwierdzić tę wersję historii, 0 komentarzy i tak zostanie, gówniany portal do zbierania meta danych lol

  • Ich człowiek w Warszawie pisze:

    Co się dzieje w tym kraju. I ludzie na nich glosuja. Ci których dziadkowie mogą cieszyć się przywróceniem emerytury po 20k. Ci sprowadzeni z głębokich kresów z analfabetyzmu na ziemie odzyskane a których to Stalin stał się ojcem sukcesu. Mogli zostać oficerami UB, ich dzieci dziennikarzami i i dostawać inne synekury a ich wnuki dziś wciąż czerpią profity ze współpracy z okupantem i oczywiście głosują na po i lewice. Tych ludzi jest wiele.

  • Jo pisze:

    No to już po nas

  • fedor pisze:

    Pani Europoseł Zajaczkowska zapytałaby z pewnością: czy Was tam w Ministerstiwe posr…ło?

  • Gumini pisze:

    Pieprzenie,bez przesady , to Polska powinna pisać,a nie Niemcy

  • Usia pisze:

    A czego się spodziewaliście przecież PO to same zdrajcy ale i SLD PSLiPartia 2050 przecież im niezależnie na Polsce pieprzone dupowlazy

  • Yh pisze:

    Moze my szkopom napiszemy historie

  • Jędrek pisze:

    Brak słów, jeden z największych naszych wrogów będzie pisał nam historię i to o drugiej wojnie światowej.

  • POLAK pisze:

    Czy w tym naszym pięknym kraju nie ma już prawdziwych mądrych ludzi aby napisać podręcznik polskiej historii . Czy obcokrajowcy muszą nam rzucać spojrzenie z innej strony. Mamy przecież jeszcze rodziców i dziadków którzy pamiętają i przypominają nam odległe czasy

  • Patriota pisze:

    Polska jest sprzedana, Europa potrzebuje wyrobnikow. Kazdy rozsadny stad ucieka

  • Zgryz pisze:

    Porządek musi być

  • Polak pisze:

    Tusk nie wygrał wyborów parlamentarnych pseudoredoktarzyno. Śmietnisko programów i poglądów w nieudacznym tządzie. Ręce precz od Polski.

  • Stop Germanizacji i grabieży pisze:

    Oni będą pruć dzieciom głowy i wymydlać niemiecki, żydowski i ukrajnski naród z zbrodni a w tym czasie rodzice i społeczeństwo musi dzieciom tłumaczyć że to kłamstwo historyczne i mówić im prawdę.
    Poza tym utrzciwy nauczyciel ksiażke może z uczniami przerabiać i demaskować zawarte w niej kłamstwa.
    Nauczyciela który kłamie wystarczy wyprostować, tak samo dyrektora.
    Rodzice mają tom moc, tylko trzeba się spotkać i zadecydować oddolnie czy taki człowiek będzie dalej uczył nasze dzieci czy nie.

    Nie czarujmy się Niemiec nie ma ochoty rozliczać się za zbrodnie, zniszczenia i grabież w tym germanizacje polskich dzieci wywiezionych do Niemiec.(ok. 200 tysięcy)
    Dlatego Niemiec z Polaka chce zrobić wspólnika na siłę.
    Wtedy problemy niemieckich odszkodowań dla RP będą bezzasadne, natomiast na nas spadną bo amerykańscy Żydzi wtedy od Polaków zarządają pieniędzy jako rzekomych wspólników Hitlera.

    Przecież już nie raz takie próby wyłudzenia od nas pieniędzy były, chodźby ustawa 447.

    Żydzi już dawno powiedzieli że wybaczyli Niemcom zbrodnie.
    Niemcom które dziś są innym narodem a ktorzy spłacili swój dług wobec narodu żydowskiego i są dzisiaj przyjaciółmi.

    O Polak natomiast powiedzieli że nie będziemy spadkobiercami polskich Żydów i dopóki nie spełnimy ich rządań i oczekiwań dopóty będą nas oczerniać i szykanować na arenie międzynarodowej i niespczną aż do czasu gdy ziemie ponownie miało by pokryć nowe zlodowacenie lub ulegniemy.

    Od tego jak się my zachowamy dzisiaj zależy jak w przyszłości będą żyły nasze dzieci.

    Jak mawiał Ś.P Andrzej Leper ;
    ,, Jak nie wiadomo oco chodzi to chodzi o pieniądze ”

    Dodam że kto ma pieniądze ten ma władzę nad tymi co ich nie mają.
    Natomiast im większe pieniądze tym władza jest większa.

  • Stop Germanizacji i grabieży pisze:

    Oni będą pruć dzieciom głowy i wymydlać niemiecki, żydowski i ukrajnski naród z zbrodni, a w tym czasie rodzice i społeczeństwo musi dzieciom tłumaczyć że to kłamstwo historyczne i mówić im prawdę.

    Poza tym utrzciwy nauczyciel ksiażke może z uczniami przerabiać i demaskować zawarte w niej kłamstwa.

    Nauczyciela który kłamie wystarczy wyprostować, tak samo dyrektora.
    Rodzice mają tom moc, tylko trzeba się spotkać i zadecydować oddolnie czy taki człowiek będzie dalej uczył nasze dzieci czy nie.

    Nie czarujmy się Niemiec nie ma ochoty rozliczać się za zbrodnie, zniszczenia i grabież w tym germanizacje polskich dzieci wywiezionych do Niemiec.(ok. 200 tysięcy)

    Dlatego Niemiec z Polaka chce zrobić wspólnika na siłę.
    Wtedy problemy niemieckich odszkodowań dla RP będą bezzasadne, natomiast na nas spadną bo amerykańscy Żydzi wtedy od Polaków zarządają pieniędzy jako rzekomych wspólników Hitlera.

    Przecież już nie raz takie próby wyłudzenia od nas pieniędzy były, chodźby ustawa 447.

    Żydzi już dawno powiedzieli że wybaczyli Niemcom zbrodnie.
    Niemcom które dziś są innym narodem a ktorzy spłacili swój dług wobec narodu żydowskiego i są dzisiaj przyjaciółmi.

    O Polak natomiast powiedzieli że nie będziemy spadkobiercami polskich Żydów i dopóki nie spełnimy ich rządań i oczekiwań dopóty będą nas oczerniać i szykanować na arenie międzynarodowej i niespczną aż do czasu gdy ziemie ponownie miało by pokryć nowe zlodowacenie lub ulegniemy.

    Od tego jak się my zachowamy dzisiaj zależy jak w przyszłości będą żyły nasze dzieci.

    Jak mawiał Ś.P Andrzej Leper ;
    ,, Jak nie wiadomo oco chodzi to chodzi o pieniądze ”

    Dodam że kto ma pieniądze ten ma władzę nad tymi co ich nie mają.
    Natomiast im większe pieniądze tym władza jest większa.

  • Pat pisze:

    Osobami bez narodowości i głupimi poprostu łatwiej sterować i tylko o to chodzi

  • J23 pisze:

    W przypadku II wojny św. nie ma dla Polaków i Niemców żadnej wspólnej perspektywy. Np. jaka może być wspólna perspektywa dla polskich cywilnych uciekinierów wrześniowych na drogach i dla niemieckich pilotów, którzy tych uciekinierów ostrzeliwali?

  • J23 pisze:

    Jaką wspólną perspektywę znajdziecie dla komendanta kl Auschwitz i zagłodzonego tam ks. Kolbe

  • Dan pisze:

    Kto czytał czwartą część tego podręcznika i może nam ppwiedzieć co w niej jest?

  • Polak pisze:

    Tu już nie ma polski Tusk i jego ekipa Polskę już sprzedali a teraz dzieci będą się uczyć co pracodawcy Tuska napiszą najpierw niech oddadzą reparacjie wojenne oraz dzieła sztuki które ukradli podczas wojny a od polskich szkół won

  • Kierk pisze:

    I znowu prawdziwej historii dzieci będą uczyły w domu od rodziców i dziadków, to coś przypomina 😥