24.06.2024

Przełom w ładowaniu elektryków. Bezprzewodowo w 10 minut do 50%

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Tech
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Amerykańscy naukowcy dokonali przełomu, który może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych. Dzięki innowacyjnej technologii, opracowanej przez badaczy z Narodowego Laboratorium Oak Ridge (ORNL) we współpracy z inżynierami z Volkswagen Group of America, możliwe stało się niezwykle szybkie bezprzewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych. Na przykładzie lekkiego samochodu elektrycznego Porsche Taycan, zaprezentowano system o mocy 270 kW, ustanawiając tym samym nowy rekord świata w tej kategorii.

Technologia, nad którą badacze pracowali przez kilka lat, została stworzona z myślą o radykalnym przyspieszeniu i usprawnieniu procesu ładowania pojazdów elektrycznych. Celem projektu było opracowanie innowacyjnego systemu, który mógłby zrewolucjonizować sposób, w jaki ładowane są samochody elektryczne, eliminując długie oczekiwanie na pełne naładowanie baterii. Zgodnie z komunikatem prasowym wydanym przez Narodowe Laboratorium Oak Ridge (ORNL), nowy system został zaprojektowany specjalnie dla lekkich pojazdów elektrycznych, które często nie posiadają tradycyjnych stacji ładujących ze względu na potrzebę utrzymania niskiej wagi i kompaktowych rozmiarów.

Kluczowym elementem tego przełomowego systemu są lekkie, wielofazowe cewki sprzężone magnetycznie, które mają średnicę niespełna 50 centymetrów. Dzięki swojej konstrukcji cewki te są w stanie wygenerować dużą gęstość energii, jednocześnie nie wpływając negatywnie na masę pojazdu. Ta technologia pozwala na efektywne i szybkie ładowanie samochodów elektrycznych bez potrzeby zwiększania ich wagi, co jest szczególnie istotne dla lekkich modeli, takich jak testowany Porsche Taycan. Wprowadzenie tak zaawansowanego systemu ładowania bezprzewodowego stanowi znaczący krok naprzód w dążeniu do bardziej zrównoważonej i wygodnej motoryzacji przyszłości.

10 minut potrzeba do naładowania 50% baterii

Testy przeprowadzone na modelu Porsche Taycan wykazały, że bezprzewodowe ładowanie samochodu może być równie proste i intuicyjne, jak ładowanie małych urządzeń elektronicznych. Kluczowym elementem sukcesu były specjalnie zaprojektowane cewki, które zostały zamontowane w sposób niezakłócający estetyki pojazdu. Dzięki przemyślanej integracji technologii, układ ładowania pozostał dyskretny i harmonijnie wkomponowany w konstrukcję samochodu, co jest istotne dla zachowania jego eleganckiego wyglądu.

Technologia ta umożliwia naładowanie baterii pojazdu do 50 procent w ciągu zaledwie 10 minut, przy zachowaniu imponującej wydajności na poziomie ponad 95 procent. Transfer energii odbywa się przez szczelinę o średnicy 12 centymetrów pomiędzy podłożem a spodem pojazdu, co pozwala na efektywne i szybkie ładowanie bez potrzeby fizycznego podłączania kabli. To innowacyjne podejście do ładowania nie tylko przyspiesza cały proces, ale również znacząco zwiększa wygodę użytkowania samochodów elektrycznych, zbliżając nas do przyszłości, w której ładowanie stanie się równie łatwe i dostępne jak ładowanie smartfona.

Osiągnięcia ORNL znacząco przewyższają obecne standardy w branży bezprzewodowego ładowania. Typowe systemy bezprzewodowego ładowania dla lekkich pojazdów charakteryzują się mocą do 11 kW i sprawnością do 92 proc. Najwyższe dotychczasowe standardy obejmowały systemy o mocy do 20 kW. W porównaniu do tych wartości, system o mocy 270 kW to niewiarygodny skok technologiczny, który może zrewolucjonizować sposób ładowania pojazdów elektrycznych.

Plany na przyszłość

Naukowcy z ORNL nie zamierzają spocząć na laurach. Planowane są dalsze prace nad implementacją rozwiązania oraz jego udoskonaleniem. Docelowo celem jest opracowanie systemu, który pozwoli na pełne naładowanie samochodu elektrycznego w ciągu 15 minut.

To osiągnięcie przybliża nas o krok do rzeczywistości, w której pojazd elektryczny mógłby podjechać do stacji i naładować się w takim samym czasie, jaki zajęłoby nam wejście do sklepu i zjedzenie przekąski

– powiedział Burak Ozpineci, dyrektor korporacyjny ORNL.

Nowa technologia bezprzewodowego ładowania może mieć ogromne znaczenie dla rynku motoryzacyjnego. Szybsze i wygodniejsze ładowanie samochodów elektrycznych może przyczynić się do większej popularności pojazdów elektrycznych, redukcji emisji CO2 oraz poprawy jakości powietrza w miastach. Ponadto, eliminacja potrzeby korzystania z kabli i tradycyjnych stacji ładowania może znacznie zwiększyć wygodę użytkowników.

Komentarze (0)