Boris von Heesen, niemiecki ekonomista i doradca mężczyzn, twierdzi, że samochód jest nie tylko środkiem transportu, ale także narzędziem, które wspiera patriarchalne struktury społeczne. W swojej pracy podkreśla, jak dominacja mężczyzn w tej dziedzinie przyczynia się do utrzymywania tradycyjnych ról płciowych, które prowadzą do licznych problemów społecznych. Jego teza brzmi prowokacyjnie – samochód jest jednym z elementów, które utrzymują patriarchat przy życiu.
Jednym z głównych punktów, na który zwraca uwagę von Heesen, jest to, jak mężczyźni często angażują się w ryzykowne zachowania drogowe. Mężczyźni, szczególnie młodsze pokolenie, częściej uczestniczą w wypadkach, a ich styl jazdy bywa bardziej agresywny. Statystyki potwierdzają, że to właśnie mężczyźni powodują większość wypadków drogowych, co nie tylko stwarza zagrożenie dla innych, ale także generuje ogromne koszty dla systemu ochrony zdrowia i państwa.
Zanieczyszczenie środowiska – problem związany z mężczyznami
Nie tylko wypadki drogowe są problemem, ale także wpływ samochodów na środowisko. Wzrost liczby pojazdów na drogach jest jednym z głównych czynników zanieczyszczenia powietrza, a także emisji gazów cieplarnianych. Mężczyźni są grupą społeczną, która częściej decyduje się na samochody o większej mocy, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa i wyższych emisji. To kolejny aspekt, który według von Heesena pokazuje, jak męskie postawy wobec mobilności wpływają na nasze otoczenie.
Polityka transportowa, zdaniem von Heesena, w dużej mierze odzwierciedla dominację mężczyzn w tej dziedzinie. Większość decyzji dotyczących infrastruktury drogowej, planowania przestrzennego czy bezpieczeństwa ruchu drogowego zapada w rękach mężczyzn, co prowadzi do ignorowania potrzeb innych grup, zwłaszcza kobiet. Mężczyźni rzadziej korzystają z transportu publicznego, a ich podejście do mobilności jest bardziej skoncentrowane na samochodach, co nie sprzyja rozwojowi zrównoważonego transportu.
Potrzeba zmiany
W obliczu tych wyzwań von Heesen proponuje przewartościowanie tradycyjnych ról płciowych. Zwraca uwagę, że edukacja i zmiana społecznych oczekiwań wobec mężczyzn mogą przyczynić się do lepszej przyszłości, w której zarówno kobiety, jak i mężczyźni będą odpowiedzialni za podejmowanie decyzji w kwestiach związanych z mobilnością i transportem.
Komentarze (0)