Radni i radne Koalicji Obywatelskiej przegłosowali w czwartek uchwałę o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) w lipcu 2024 roku. Wcześniej odbyła się burzliwa, kilkugodzinna dyskusja na ten temat, a przeciwnicy strefy okrzykami i gwizdkami zagłuszali obrady. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.
W trakcie sesji przeciwnicy wprowadzenia strefy głośno protestowali, używając okrzyków i gwizdków, a ich działania zakłócały przebieg obrad. Mimo to, uchwała została przyjęta, co spotkało się z pozytywnym odzewem prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego.
Projekt SCT spotkał się z wieloma kontrowersjami. Radni Koalicji Obywatelskiej przyjęli poprawki, ograniczając zasięg strefy do centrum miasta. Odbył się protest przeciwników SCT, którzy skandowali „referendum” i używali gwizdków, a prezydent Trzaskowski komentował sytuację na platformach społecznościowych podczas swojego pobytu na szczycie klimatycznym COP 28 w Dubaju.
Zgodnie z przyjętym projektem, zakaz wjazdu obowiązywać będzie dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat. Osoby zamieszkałe w obszarze strefy i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione od tego zakazu do stycznia 2028 roku, ale później również będą musiały dostosować się do nowych ograniczeń.
Według przyjętego projektu SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
Dla ok. 95 proc. pojazdów, dla których uprawnienie da się potwierdzić za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów, nie będą wydawane nalepki. Dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków (np. mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili samochód już wcześniej) obowiązkowe będą nalepki. Przewidziany jest mieszany system kontroli na obszarze projektowanej strefy – obejmujący zarówno patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach, jak i istniejący system kamer (na wjeździe do strefy), który może być rozbudowany, jeśli zajdzie taka potrzeba.
– czytamy w komunikacie ratusza. Za złamanie zakazu grozić będzie 500 złotych grzywny.
Komentarze (0)