Unia Europejska, w trosce o środowisko naturalne, wprowadziła nowe rozporządzenie R117-04, które ma zachęcić kierowców do rzadszej wymiany opon oraz większego wykorzystania opon używanych. Rozporządzenie to ma na celu znaczące ograniczenie powstawania śladu węglowego oraz zmniejszenie liczby wyrzucanych opon.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, producenci opon będą musieli testować opony nie tylko jako nowe, ale również wtedy, gdy są zużyte do minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm. Testy będą polegać na sprawdzeniu skuteczności hamowania z prędkości 80 km/h do 20 km/h na mokrej nawierzchni z 1 mm wody. Nowe przepisy mają na celu zapewnienie, że nawet zużyte opony będą spełniać te same normy bezpieczeństwa co nowe, co ma przekonać kierowców, że opony z mniejszą głębokością bieżnika wciąż nadają się do użytku.
Korzyści ekologiczne i ekonomiczne
Według badań przeprowadzonych przez Michelin, około 50% opon samochodowych trafia na śmietnik, zanim ich bieżnik osiągnie 3 mm, co znacznie przekracza ustalone prawnie minimum wynoszące 1,6 mm. Wprowadzenie nowych wytycznych ma potencjał znacznego zmniejszenia liczby wyrzucanych opon, co mogłoby zmniejszyć zużycie opon o 128 mln sztuk rocznie w Europie. Taki krok przyczyniłby się do redukcji emisji CO2 o 6,6 mln ton metrycznych. Globalne wdrożenie tych zasad mogłoby przynieść jeszcze większe korzyści, zmniejszając liczbę wyrzucanych opon o 400 mln sztuk rocznie i redukując emisję CO2 o 35 mln ton metrycznych, co odpowiada półrocznej produkcji dwutlenku węgla przez Nowy Jork.
Dodatkowo, według szacunków z 2017 roku, takie działania mogłyby przynieść konsumentom oszczędności rzędu 7 miliardów euro rocznie.
Mimo ekologicznych i ekonomicznych korzyści, nowe przepisy mogą mieć również pewne negatywne skutki dla branży motoryzacyjnej. Zmniejszenie popytu na nowe opony o 128 mln sztuk może przełożyć się na spadek sprzedaży nawet o 1/3. Branża może próbować odzyskać utracone dochody poprzez podniesienie cen opon, co mogłoby skutkować wzrostem cen nawet o 30%.
Wpływ na przyzwyczajenia kierowców
Wprowadzenie nowych regulacji może również nie wpłynąć znacząco na przyzwyczajenia kierowców dotyczące wymiany opon. Wielu kierowców, zwłaszcza tych poruszających się po autostradach z prędkościami wyższymi niż testowe 80 km/h, może nadal decydować się na częstszą wymianę opon ze względów bezpieczeństwa.
Nowe rozporządzenie Unii Europejskiej dotyczące opon ma na celu zmniejszenie śladu węglowego i zachęcenie kierowców do rzadszej wymiany opon poprzez wprowadzenie bardziej rygorystycznych testów skuteczności hamowania dla zużytych opon. Choć zmiany te mogą przynieść znaczne korzyści ekologiczne i ekonomiczne, mogą również wpłynąć na ceny opon i niekoniecznie zmienić przyzwyczajenia kierowców. Wprowadzenie tych regulacji to krok w stronę bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów, co jest kluczowe dla ochrony naszego środowiska.
Komentarze (0)