18.12.2024

Benzyna E10 niszczy samochody. Korozja i zniszczone uszczelki

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Tech
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Czy nowoczesne paliwa rzeczywiście różnią się między sobą na tyle, by wpływać na eksploatację pojazdów? Jeden z użytkowników grupy motoryzacyjnej postanowił to sprawdzić, przeprowadzając nietypowy eksperyment. Przez osiem miesięcy zanurzał w słoiczkach z benzyną E10 (95 oktanów) i E5 (98 oktanów) różne materiały – od metalowych śrubek, przez papierowe uszczelki, aż po gumowe membrany. Wyniki okazały się bardziej zaskakujące, niż można było przypuszczać.

Korozja metalu – dramatyczna różnica

Najbardziej wyraźne różnice zaobserwowano w oddziaływaniu paliw na metal. Śrubka zanurzona w benzynie E10 była całkowicie skorodowana po kilku miesiącach. Natomiast ta w E5 pozostała w stanie niemal nienaruszonym – brakowało jakichkolwiek oznak korozji. To istotny wniosek dla właścicieli starszych samochodów, gdzie metalowe elementy układu paliwowego są wciąż w powszechnym użyciu.

Uszczelki papierowe i farfocle w paliwie

W przypadku uszczelek papierowych również zauważono istotne różnice. Elementy zanurzone w benzynie E10 zmiękły i straciły strukturę, co spowodowało powstawanie drobnych zanieczyszczeń w paliwie. E5 okazała się łagodniejsza – papierowe uszczelki były wprawdzie jaśniejsze, ale nie generowały farfocli, a paliwo pozostawało klarowne.

Wpływ na przewody gumowe, silikonowe i igielitowe

Zaskakująco, w obu przypadkach (E10 i E5) przewody gumowe, silikonowe oraz igielitowe nie wykazywały różnic w degradacji. Jednak igielitowy przewód całkowicie stracił elastyczność i stał się twardy jak kamień, co może być istotnym problemem dla właścicieli starszych pojazdów, gdzie takie materiały są powszechnie stosowane.

Czy taki eksperyment ma sens?

Choć eksperyment nie spełnia rygorów naukowych, wskazuje na pewne kierunki, które warto wziąć pod uwagę. Różnice w oddziaływaniu paliw na metal i uszczelki papierowe mogą mieć znaczenie praktyczne, szczególnie w starszych pojazdach. To, co zaskakuje, to skala degradacji metalu i różnice w jakości paliwa widoczne gołym okiem.

Eksperyment pokazuje, że nowe paliwa, takie jak E10, mogą mieć nieprzewidziane skutki dla użytkowników starszych samochodów, co potwierdza obawy kierowców.

POST POCHODZI Z GRUPY: Złomnik MotoBieda – niezależna społeczność entuzjastów

Komentarze (29)

  • Adam Małysz pisze:

    Mozna tutaj jebac Disa?

  • Henryk ze Szczecina. pisze:

    Raz wam niszczy za tydzień jest ok.ogarnijcie się melepety.

  • Wandzia pisze:

    A świstak zawijał sreberka.

  • honda cb 500 pisze:

    Czyli wszystko dobrze. Stare samochody przestaną smrodzić. Będą tylko nowe i elektryczne. Biedaki nie będą już zatruwać ziemi. Planeta odżyje.

    • Darsi pisze:

      Dupa, kupa, lemoniada bez gazu

    • Audi S6 pisze:

      To,że ktoś ma starsze auto nie oznacza odrazu”biedaka”.Śmigam autem z 1997r.,które jest o wiele droższe od nowszych”cudeniek”.Mianowicie Audi S6 C4.Niemądrze oceniać czyjąś majętność po roczniku auta bo się bardzo pomylić można!

    • Mike pisze:

      #honda cb 500: Z planetą nic się nie dzieje. Ona sobie poradzi- otrząśnie/ugotuje/zamrozi ludzi i okryje się lodem. To ludzie mają problem.

    • Nick pisze:

      No tak, oczywiście, wszystko jest tak zero-jedynkowo. Prawda jest taka że elektryki nie mają szans w obecnej formie i z obecną mocą ładowania.

    • Arci pisze:

      Moszczu jeżdżę mercedesem 3.0 td z 1990 roku i jakoś nie stwierdzam żebym truł a stać mnie jest na nowe tylko że jeżdżę porządnym autem a nie czymś co jeździ od serwisu do serwisu.
      Zrób nowym taki przebieg jak mój miecio to pogadamy

    • Dupa pisze:

      Jakiś cały to nie myślisz nic . Na świecie 95 procent nik nie jest ekologiczny tylko eurokolchoz zbawi świat.

    • Tdi pisze:

      Gówno burza tu chodzi o diesel że lepszy ropol od benzyny 95 e 10

  • Boll pisze:

    mietki próbują udowodnić że benzyna na której ich passat jeździł 25 lat po niemczech będzie mu szkodzić dopiero teraz, gdy na ostatnie lata życia tego auta zaleją raz na miesiąc za 50zł.

  • Gonzo pisze:

    Namnożyło nam się ostatnio rzeczoznawców Inżynierów po studiach u Rydzyka i chcą zabłysnąć. A to jest tak jak według starego powiedzenia mądry pisze dla zabawy głupi czyta Bo ciekawy

  • Jaras pisze:

    ****** **** * ********* !

  • jo to jo pisze:

    „Śrubka zanurzona w benzynie E10 była całkowicie skorodowana…”? no bez żartów, to jest poiwerzchowny nalot rdzy. a śrubka wyciągnięta z E5 jakoś podejrzanie się błyszczy, może to nierdzewka? 😉

  • Szofer pisze:

    Przy Suzuki SX4 poszła lambda .a nowa ciągle się zapalała. Po zmianie na 98 problem rozwiązał się sam.Oszczednosci tylko teoretyczne
    Pozdrawiam wszystkich tankujący 95

  • GM4 pisze:

    Gupota 😄

  • Czarny Piotruś pisze:

    wiedziałem to od samego początku. Bez eksperymentów.
    Jakoś trzeba wyeliminować benzyniaki…

  • Jeż pisze:

    Pieprzone innowacje wprowadzili i testują na kierowcach😪

  • Stefan pisze:

    Do bani te wasze tesi piszecie głupoty

  • Stefan pisze:

    Do bani te wasze testy piszecie głupoty

  • Arci pisze:

    Tak Polska to piękny kraj w całej Europie na każdej stacji paliw jest benzyna E5 a tylko u nas została zabroniona.
    Polscy politycy to zdrajcy narodu polskiego

  • CORNUDO pisze:

    NA LATO E10, NA ZIMĘ E5

  • Ziutex pisze:

    To wszystko przez Zielną Mafię pseudo ekologów i PORĄbaną władzę UE i naszych matołów.

  • Stanis pisze:

    E10 pali mi 1l wiecej na 100 km

  • Egon pisze:

    Mam to gdzieś. Nie mam samochodu.

  • Laki pisze:

    A zastanawialiście się czemu np.w Hiszpani jest dalej 95e5 a nie e10