W Niemczech zbliża się czas wyjątkowych świąt, podczas których pieczona gęś tradycyjnie trafia na stoły. To popularna potrawa szczególnie podczas święta św. Marcina 11 listopada oraz w okresie Bożego Narodzenia. Niemieccy producenci gęsi borykają się jednak z trudnościami wynikającymi z ogromnych różnic cenowych w porównaniu do mięsa importowanego z Polski.
Cena za kilogram gęsiny z Niemiec w bieżącym sezonie wynosi od 18 do 22 euro, podczas gdy gęś sprowadzana z Polski jest nawet pięciokrotnie tańsza – kosztuje zaledwie 4-5 euro za kilogram. Tak niskie ceny sprawiają, że niemieccy producenci gęsi tracą klientów na rzecz znacznie tańszego mięsa z zagranicy.
Jak informuje Bild, przyczyną tych znaczących różnic jest sposób hodowli. Mięso gęsi importowanej z Polski i Węgier pochodzi zazwyczaj od ptaków tuczonego w sposób przymusowy – praktyka ta jest zakazana w Niemczech ze względu na przepisy o dobrostanie zwierząt. Lorenz Eskildsen, dyrektor Federalnego Stowarzyszenia Wiejskich Hodowli Gęsi, podkreśla, że gęsi z niemieckich hodowli nie są tuczone przymusowo, co wymaga więcej zasobów i dłuższego czasu hodowli, ale jest zgodne z wysokimi standardami ochrony zwierząt obowiązującymi w Niemczech. Skutkiem tych przepisów są wyższe koszty produkcji, co w efekcie prowadzi do wyższej ceny gęsiny na niemieckim rynku.
Niemcy, pomimo wysokiej ceny krajowej gęsiny, nadal preferują tańsze mięso z importu. Eskildsen przyznaje, że aż 80% spożywanej w tym roku gęsiny pochodzić będzie z zagranicy, przede wszystkim z Polski i Węgier. Niemieccy hodowcy nie są w stanie konkurować z zagranicznymi dostawcami pod względem cen, co zmusza ich do akceptacji spadku sprzedaży krajowego produktu. W bieżącym sezonie prognozowane spożycie gęsiny w Niemczech wyniesie około 18 tys. ton, co stanowi zauważalny spadek w porównaniu z 24 tys. ton przed pandemią. Jednocześnie wzrasta zainteresowanie konsumentów niemieckich tańszymi opcjami, nawet jeśli oznaczają one rezygnację z bardziej restrykcyjnych standardów hodowli.
Dyskusje na temat różnic w standardach hodowli zwierząt są żywe w niemieckich mediach i społeczeństwie, gdzie znacząca część konsumentów deklaruje chęć wspierania dobrostanu zwierząt. Z drugiej strony, wysoka cena lokalnych produktów sprawia, że wielu klientów decyduje się na tańszą alternatywę, szczególnie w okresie wzmożonych wydatków świątecznych.

Komentarze (0)