14.11.2024

„Warszawskie zapalenie opon mózgowych” – nowy trend na TikToku

Michał Osial
Michał Osial
LifestyleRozrywka
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Na TikToku pojawił się nowy trend o nieco zaskakującej nazwie – „warszawskie zapalenie opon mózgowych”. Choć termin może wywołać medyczne skojarzenia, jest on wyłącznie metaforą, która z przymrużeniem oka opisuje pewne cechy i przyzwyczajenia, przypisywane warszawiakom. To specyficzne zjawisko społeczne przedstawia życie w stolicy jako pełne wyjątkowych (choć czasem dość stereotypowych) zachowań, które stały się inspiracją do tworzenia zabawnych filmików na TikToku.

Geneza „warszawskiego zapalenia opon mózgowych”
Twórczynią terminu jest Aleksandra, mieszkanka Warszawy, która zyskała rozpoznawalność dzięki występowi w programie „Top Model”. Inspirację do „warszawskiego zapalenia opon mózgowych” zaczerpnęła z codziennych obserwacji stołecznych zwyczajów. Jak przyznaje, jej intencją było pokazanie różnic między typowym warszawskim stylem życia a życiem w innych częściach Polski – oczywiście w humorystycznej formie.

@zyskolusia 📸zysk.aleksandra #trend #warszawskiezapalenieoponmózhowych ♬ dźwięk oryginalny – zysk aleksandra | top model 13

Objawy „warszawskiego zapalenia opon mózgowych”

Jakie zachowania kryją się za tym humorystycznym trendem? TikTokerzy określają różne „symptomy” warszawskiej przypadłości, które stały się symbolem typowego stylu życia w stolicy:

  1. Obsesja na punkcie kawy i mlek roślinnych
    Warszawiacy, jak głosi trend, nigdy nie zadowalają się „zwykłą” kawą. Musi być ona przygotowana z wymyślnym mlekiem roślinnym – od migdałowego, przez owsiane, aż po sojowe. Ponadto, matcha i inne alternatywy kawowe to codzienność w stołecznych kawiarniach.
  2. Spotkania w modnych miejscach
    Na TikToku nie brakuje filmików, które pokazują, że warszawiacy spędzają czas w stylowych, modnych miejscach, często w kawiarniach i restauracjach znanych z mediów społecznościowych. Niektóre lokalizacje to wręcz obowiązkowe punkty na mapie każdego modnego warszawiaka.
  3. Zamiłowanie do taksówek i przejazdów na krótkie dystanse
    Kolejnym „objawem” stołecznego trendu jest zamawianie taksówek nawet na krótkie odległości. Jak zauważają tiktokerzy, dla niektórych mieszkańców Warszawy przejście kilku przecznic piechotą jest po prostu nie do pomyślenia.
  4. Zajęcia z jogi i pilatesu w modnych siłowniach
    Trendy w aktywności fizycznej, takie jak pilates czy joga, to również element życia mieszkańców stolicy. Co więcej, zajęcia muszą odbywać się w renomowanej siłowni, najlepiej w nowoczesnym, stylowym otoczeniu, idealnym do udostępnienia zdjęcia na Instagramie.
  5. Przerywanie rozmów i kierowanie ich na siebie
    Jak twierdzą twórcy trendu, warszawiacy mają tendencję do przerywania rozmów i kierowania ich na siebie. To zachowanie jest często przedstawiane na TikToku jako żartobliwa próba pokazania, jak „warszawski styl” życia dominuje nawet w codziennych interakcjach.

Nowy trend – z Warszawy na całą Polskę?

Choć na razie „warszawskie zapalenie opon mózgowych” dotyczy przede wszystkim mieszkańców stolicy, niektórzy tiktokerzy zauważają, że inne miasta mogą mieć już swoje lokalne wersje tego trendu. Kraków i Poznań z pewnością posiadają „swoje” stołeczne przyzwyczajenia, które z łatwością mogą przyjąć formę podobnej ironicznej metafory.

W miarę, jak filmików przybywa, „warszawskie zapalenie opon mózgowych” rośnie w siłę, a sami mieszkańcy Warszawy wydają się traktować ten trend z przymrużeniem oka. Ostatecznie, każda społeczność ma swoje charakterystyczne cechy, a fakt, że Warszawa znalazła się na celowniku trendu, pokazuje, jak silnie stolica wpływa na popkulturę i postrzeganie stylu życia w Polsce.

@laskowskaania Inspo: @zysk aleksandra | top model 13 Hej Warszawiany i Warszawiacy, pośmiejmy się z siebie 🤡 #warszawianka #girlythings #pogadanka #warsaw ♬ dźwięk oryginalny – Ania Laskowska-Peters

„Warszawskie zapalenie opon mózgowych” to więc coś więcej niż tylko trend – to również swoisty komentarz społeczny, pokazujący, jak życie w dużym mieście zmienia się pod wpływem presji, trendów i nowych technologii.

Komentarze (0)