28.10.2024

Co oznacza znaczek BMW i jaka jest jego historia?

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Rozrywka
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Historia logo BMW sięga niemalże początków marki, gdy w 1917 roku nazwa „BMW” – skrót od „Bayerische Motoren Werke” (Bawarskie Zakłady Silnikowe) – oficjalnie pojawiła się po raz pierwszy. BMW rozpoczęło działalność jako producent silników lotniczych, a nazwa była wyrazem przywiązania do regionu Bawarii. To wtedy też powstało pierwsze logo marki, które przetrwało do dziś w zmodyfikowanej, ale rozpoznawalnej formie.

Twórcy logo czerpali inspirację z emblematu Rapp Motorenwerke, firmy produkującej silniki lotnicze, której działalność przejęło BMW.

Logo BMW od samego początku miało charakterystyczny czarny okrąg, w którego wnętrzu umieszczono biało-niebieską szachownicę. Kolory te symbolizują flagę Bawarii, jednak w odwróconej kolejności – niebiesko-białą – co wynikało z obowiązującego prawa, które zakazywało używania herbów państwowych i regionalnych jako znaków handlowych. Z czasem logo BMW stało się nieodłącznym elementem marki, stanowiąc symbol nowoczesności i jakości, który przetrwał niemal bez zmian przez kolejne dekady.

Logo jako symbol śmigła samolotu?

Ciekawą teorią dotyczącą logo BMW jest jego interpretacja jako symbolizującego śmigło samolotu. Hipoteza ta w dużej mierze wynika z lotniczej przeszłości BMW i z reklamy z 1929 roku, która prezentowała logo BMW na obracającym się śmigle samolotu. Powstała ona przy okazji premiery nowego silnika lotniczego BMW, produkowanego na licencji Pratt & Whitney. Reklama podkreślała lotnicze korzenie firmy, a mit śmigła stał się tak popularny, że sam producent przez długi czas nie prostował tej interpretacji. Co więcej, BMW wykorzystało go w jednej z publikacji z 1942 roku, gdzie znów pojawił się samolot z charakterystycznym znaczkiem.

Na przestrzeni lat logo BMW przeszło jedynie niewielkie zmiany, głównie kosmetyczne, które miały na celu unowocześnienie wyglądu znaczka bez naruszania jego charakterystycznej formy. W 1997 roku powstała wersja logo, która do dziś widnieje na większości pojazdów marki. Dla samochodów elektrycznych BMW wprowadziło delikatną modyfikację, zamieniając czarną obwódkę na jasnoniebieską. W 2020 roku BMW zaprezentowało również logo w nowym wariancie – z szarą obwódką – które jednak pełni funkcję wyłącznie w komunikacji marki, a nie jako element na pojazdach.

Mimo że logo BMW przeszło pewne modyfikacje, pozostaje ono jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli motoryzacyjnych.

Logotyp na samochodzie elektrycznym

Logo z okazji 50 lat działu BMW Motorsport, czyli BMW M

Komentarze (0)