Branża motoryzacyjna w Europie stoi obecnie przed ogromnymi wyzwaniami, które znacząco wpływają na kondycję sektora i jego przyszłość. Posłanka do Parlamentu Europejskiego z ramienia Konfederacji, Anna Bryłka, w swojej wypowiedzi ostro skrytykowała unijną politykę klimatyczną i regulacje dotyczące przemysłu samochodowego. Jej stanowisko odzwierciedla rosnące obawy części opinii publicznej oraz niektórych środowisk politycznych i gospodarczych, które dostrzegają negatywne skutki zbyt gwałtownej transformacji w kierunku elektromobilności.
Anna Bryłka wskazuje na coraz trudniejszą sytuację w branży motoryzacyjnej, którą obarcza politykę Unii Europejskiej, a w szczególności narzucane normy klimatyczne oraz zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku. Niski popyt na samochody elektryczne, który okazuje się znacznie mniejszy od przewidywań, sprawia, że producenci samochodów muszą mierzyć się ze stratami i koniecznością rewizji swoich planów. Oczekiwania wobec elektryfikacji rynku motoryzacyjnego, jak argumentuje Bryłka, nie przystają do rzeczywistości – klienci nie są jeszcze gotowi na masowe przejście na pojazdy elektryczne. Zamiast tego, producenci zaczynają wycofywać się z deklaracji o całkowitej rezygnacji z produkcji aut spalinowych, co podkreśla rosnący rozdźwięk między polityką a rzeczywistymi warunkami rynkowymi.
Kluczowym problemem, na który zwraca uwagę posłanka, są rosnące koszty produkcji wynikające z polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Wymogi dotyczące redukcji emisji CO2 oraz inne regulacje związane z „zieloną transformacją” stają się obciążeniem finansowym dla wielu firm. Bryłka podkreśla, że te regulacje wpływają nie tylko na kondycję przedsiębiorstw, ale również na miejsca pracy.
Dziesiątki tysięcy osób w całej Unii tracą zatrudnienie
– mówi posłanka, odnosząc się do restrukturyzacji w przemyśle motoryzacyjnym, który zmaga się z koniecznością dostosowania się do nowych wymogów. W efekcie tego rosnącego obciążenia, jak zauważa Bryłka, firmy przenoszą swoje inwestycje i technologie poza granice Unii Europejskiej, szukając miejsc, gdzie koszty funkcjonowania są niższe.
Europa traci konkurencyjność
Kolejnym ważnym wątkiem poruszonym przez Annę Bryłkę jest konkurencja z Azji, szczególnie z Chin. Europejska branża motoryzacyjna musi zmierzyć się z rosnącą presją ze strony chińskich producentów, którzy kopiują innowacje technologiczne opracowane na Zachodzie, oferując je jednak po niższych cenach. Posłanka podkreśla, że Europa w tym kontekście traci na konkurencyjności, ponieważ zamiast skupić się na rozwoju i innowacjach, zostaje uwikłana w coraz bardziej restrykcyjne regulacje klimatyczne.
Ameryka dokonuje innowacji, Chiny je kopiują, a Unia reguluje
– stwierdza Bryłka, co w jej ocenie prowadzi do osłabienia pozycji Europy na globalnym rynku.
Ostra krytyka unijnych decydentów
Posłanka Konfederacji nie szczędzi krytyki wobec unijnych decydentów, zarzucając im brak reakcji na rosnące problemy sektora motoryzacyjnego. Zamiast wycofać się z polityki zakładającej zeroemisyjność w transporcie, unijni przywódcy – według Bryłki – wciąż podtrzymują plany zakazu sprzedaży aut spalinowych, co w jej opinii jest równoznaczne z ignorowaniem realnych problemów gospodarczych. Posłanka określa obecną politykę Unii jako „sabat klimatyczny”, sugerując, że nadmierna koncentracja na kwestiach środowiskowych prowadzi do utraty konkurencyjności i spowolnienia rozwoju gospodarczego.
Wypowiedź Anny Bryłki to mocny głos w dyskusji o przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i skutkach polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Posłanka wskazuje na potrzebę rewizji obecnych regulacji i większej elastyczności w podejściu do transformacji energetycznej, aby uniknąć dalszych problemów gospodarczych. Jej zdaniem, konieczne jest połączenie dążenia do redukcji emisji z realnymi warunkami rynkowymi i zapewnieniem konkurencyjności europejskich firm na globalnym rynku. Jeśli unijni decydenci nie zmienią kierunku, Bryłka przewiduje dalsze pogorszenie sytuacji w branży motoryzacyjnej oraz dalszą utratę miejsc pracy w całej Europie.\
@annabrylka Trudna sytuacja przemysłu motoryzacyjnego to wina Unii Europejskiej! #uniaeuropejska🇪🇺 #europa #zielonyład #vonderleyen #brylka #konfederacja ♬ dźwięk oryginalny – Anna Bryłka
Komentarze (0)