W Polsce wykryto poważną usterkę w ponad 22 tysiącach samochodów marek Toyota i Lexus. Problem dotyczy dziesięciu modeli tych japońskich marek, w tym popularnej w Polsce Toyota Corolla Cross. Wady, które dotyczą elementów bezpieczeństwa, zidentyfikowano w pojazdach wyprodukowanych w Japonii między kwietniem 2021 a styczniem 2024 roku. W związku z tym w Polsce rozpoczęto dwie kampanie naprawcze.
Pierwsza kampania naprawcza obejmuje aż 18 754 pojazdy marek Toyota i Lexus, w tym popularne modele takie jak Toyota bZ4X, Toyota Corolla Cross i Lexus NX. Samochody te, wyprodukowane w Japonii w okresie od 2 listopada 2021 do 23 stycznia 2024 roku, są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense (TSS) 3.0 i Lexus Safety System Plus (LSS +) 3.0. Te nowoczesne systemy wykorzystują przednią kamerę do wykrywania obiektów na drodze i wspomagania kierowcy, w tym system Pre-Collision System (PCS). Producent poinformował, że z powodu problemów z oprogramowaniem przedniej kamery, istnieje ryzyko awarii pamięci wewnętrznej tego elementu podczas pracy po wyłączeniu zapłonu. W przypadku takiej awarii, system PCS nie uruchomi się przy następnym włączeniu zapłonu, co może prowadzić do zapalenia się lampek ostrzegawczych, uruchomienia sygnału dźwiękowego oraz wyświetlenia komunikatów na tablicy wskaźników. Jeśli kierowca zignoruje te ostrzeżenia, sytuacja może zwiększyć ryzyko wypadku.
Naprawa w autoryzowanych stacjach obsługi Toyoty będzie polegała na przeprogramowaniu kamery przedniej, aby zapobiec takim awariom w przyszłości. Producent zobowiązał się do bezpłatnej realizacji tych napraw dla wszystkich właścicieli wadliwych pojazdów. Problemy związane z systemami bezpieczeństwa, choć poważne, pokazują, że producent dba o bezpieczeństwo swoich klientów, podejmując niezbędne kroki w celu usunięcia wykrytych usterek. Przeprogramowanie kamery przedniej to tylko część kompleksowego podejścia Toyoty do zapewnienia, że ich pojazdy są bezpieczne i niezawodne. Dzięki takim działaniom firma stara się utrzymać wysokie standardy jakości i bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla utrzymania zaufania klientów.
Druga kampania naprawcza dotyczy dodatkowych modeli, w których wykryto wadliwe kamery. Obejmuje to modele takie jak Toyota bZ4X, Toyota Mirai, Toyota Prius, Toyota Corolla Cross, Lexus ES, Lexus LS500/500H, Lexus NX, Lexus RX, Lexus RZ i Lexus UX. Te pojazdy, wyprodukowane w Japonii od 10 marca 2022 do 21 lipca 2023 roku, są wyposażone w przednią i tylną kamerę służące do przechwytywania i wyświetlania obrazu przed i za pojazdem. Ze względu na nieprawidłowe połączenie spawane obudowy kamery, istnieje ryzyko rozszczelnienia się obudowy pod wpływem naprężeń zewnętrznych, co może prowadzić do przedostania się wody do wnętrza kamery. W przypadku zwarcia w obwodzie wewnętrznym kamery, obraz może nie być wyświetlany na ekranie systemu multimedialnego, co zwiększa ryzyko wypadku. Na polskim rynku problem ten dotyczy 3447 pojazdów. Naprawa będzie polegała na sprawdzeniu i ewentualnej wymianie kamer.
Toyota i Lexus odpowiednio reagują
Toyota i Lexus podjęły działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa swoim klientom. Właściciele wadliwych pojazdów zostaną zaproszeni do autoryzowanych stacji obsługi, gdzie zostaną przeprowadzone niezbędne naprawy. Producent podkreśla, że wszystkie naprawy będą realizowane bezpłatnie, a właściciele zostaną poinformowani o konieczności zgłoszenia się do serwisu.
Komentarze (0)