Wypożyczalnia aut panek
21.01.2025

Panek pod lupą UOKiK: Czy wynajmujący samochody są naciągani?

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Newsy
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Firma Panek, zajmująca się wynajmem samochodów, została oskarżona przez klientów o niesprawiedliwe obciążanie ich za rysy na autach, których nie spowodowali. Klienci zgłaszają, że już w dniu wynajmu pojazdy miały uszkodzenia, ale mimo to firma pobierała od nich wysokie kwoty za "naprawy".

W niektórych przypadkach chodziło nawet o kilkanaście tysięcy złotych! Skargi w tej sprawie trafiły już do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Problemy z Panek zaczęły wychodzić na światło dzienne w grudniu 2024 roku, kiedy „Wyborcza” opisała historie dwóch klientów. Polacy mieszkający w Wielkiej Brytanii wrócili do kraju i wynajęli samochody, które po zwrocie miały rzekomo być uszkodzone. Jeden z nich został obciążony na 12 tysięcy złotych, drugi na 3 tysiące. Gdy sprawą zainteresowały się media, firma zwróciła pieniądze, ale nadal utrzymywała, że obciążenia były zasadne.

To jednak nie koniec. Po publikacji zaczęły napływać kolejne skargi. „Wyborcza” otrzymała kilkanaście zgłoszeń, a część klientów poszła jeszcze dalej, kontaktując się bezpośrednio z UOKiK. Według Macieja Chmielowskiego z urzędu, w 2024 roku zarejestrowano osiem takich przypadków. Klienci przekazują nagrania dokumentujące stan pojazdów przed i po wynajmie, ale Panek często je ignoruje.

Jedna z poszkodowanych osób, Polka mieszkająca w Belgii, wynajęła auto na lotnisku w Modlinie. Już przy odbiorze zauważyła liczne rysy, które nie zostały uwzględnione w protokole. Niestety, nie zgłosiła tego od razu, ufając wcześniejszym dobrym doświadczeniom z wynajmem. Z kolei Włoch, który wynajął auto od Panek, zrobił nagrania dokumentujące stan samochodu, ale nawet to nie pomogło. Firma nałożyła na niego karę finansową i do tej pory nie odpowiedziała na jego zażalenie.

UOKiK prowadzi obecnie postępowanie wyjaśniające w sprawie praktyk firmy Panek, zwracając uwagę na stosowane wzorce umowne. To dobra okazja, aby przypomnieć wszystkim korzystającym z wypożyczalni samochodów, jak ważne jest dokładne sprawdzenie auta przed wynajmem, robienie zdjęć i zgłaszanie każdej niezgodności. Te kroki mogą ochronić przed niesłusznymi zarzutami i niepotrzebnymi kosztami.

Komentarze (0)