Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok, który może okazać się przełomem w kwestii opodatkowania akcyzą pojazdów hybrydowych, zwłaszcza tych wyposażonych w układy typu miękka hybryda. Sprawa dotyczyła stawki akcyzy, jaką organy podatkowe zaczęły stosować wobec tych pojazdów, traktując je na równi z tradycyjnymi samochodami spalinowymi.
Sąd zakwestionował to podejście, podkreślając, że samochody hybrydowe powinny korzystać z preferencyjnych, obniżonych stawek akcyzy, co jest korzystną informacją dla producentów i importerów.
Problem, który rozpatrywał WSA, dotyczył tzw. miękkich hybryd (mikrohybryd). Organy podatkowe, klasyfikując je na równi z pojazdami z tradycyjnymi silnikami spalinowymi, naliczały wyższe stawki akcyzy, co skutkowało znaczną różnicą finansową dla przedsiębiorców. Dla przykładu, przy samochodzie hybrydowym o wartości netto 120 tys. zł i pojemności silnika do 2000 cm³, akcyza naliczona według wyższej stawki wyniosłaby 3,7 tys. zł. Tymczasem przy zastosowaniu niższej stawki, zgodnie z wyrokiem WSA, kwota ta zmniejszyłaby się o połowę.
Jak podaje portal biznes.interia.pl, standardowe stawki akcyzy wynoszą 3,1 proc. wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm³ oraz 18,6 proc. dla pojazdów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm³. Dla samochodów hybrydowych te stawki są o połowę niższe, co jest elementem polityki wspierającej ekologiczne technologie.
W ostatnim czasie przedsiębiorcy odczuli nasilenie kontroli podatkowych dotyczących opodatkowania akcyzą miękkich hybryd. W wielu przypadkach firmy zostały zmuszone do dopłaty wyższej akcyzy za pojazdy, które wcześniej sprzedali, co generowało dla nich znaczne koszty. Wyrok WSA daje nadzieję na powrót do preferencyjnych stawek, choć nie jest on jeszcze prawomocny i najprawdopodobniej zostanie zaskarżony do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Kluczowa decyzja dla rynku motoryzacyjnego
Decyzja WSA ma kluczowe znaczenie dla branży motoryzacyjnej, szczególnie dla producentów i importerów działających na rynku hybryd. W 2023 roku blisko 20 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce stanowiły miękkie hybrydy. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym kwartale 2024 roku zarejestrowano w Polsce 139 tys. nowych samochodów, z czego prawie 65 tys. to pojazdy hybrydowe.
Jeśli wyrok zostanie podtrzymany przez Naczelny Sąd Administracyjny, może on mieć daleko idące konsekwencje dla całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. Obniżenie akcyzy dla miękkich hybryd wpłynie na korzyść zarówno przedsiębiorców, jak i klientów, którzy będą mogli korzystać z bardziej atrakcyjnych cen samochodów wyposażonych w ekologiczne technologie.
Komentarze (0)