10.06.2024

Toyota idzie na przekór – poprawi silniki spalinowe by były bardziej ekologiczne

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Tech
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Toyota, gigant motoryzacyjny zapowiedziała wprowadzenie na rynek nowatorskich silników spalinowych, które mogą zrewolucjonizować branżę. W 2027 roku firma zamierza wprowadzić silniki, które będą mogły być zasilane benzyną, biopaliwami, wodorem lub paliwem syntetycznym neutralnym pod względem emisji CO2. Ta innowacja ma potencjał, aby zmienić zasady gry w sektorze motoryzacyjnym.

W rozmowie z Automotive News, Hiroki Nakajima, członek zarządu Toyoty, określił nowe silniki o pojemności 1,5 i 2,0 litra jako „rozwiązanie zmieniające zasady gry”. Obecnie sprawność cieplna silników benzynowych wynosi średnio 40%, a silników diesla 50%. Toyota planuje znacząco poprawić te wskaźniki, co może przełożyć się na znacznie większą efektywność paliwową i mniejsze emisje.

Napęd wodorowy pomaga rozwijać silniki benzynowe

Toyota ujawniła, że prace nad napędem wodorowym, który dotychczas nie zdobył powszechnego uznania, odegrały kluczową rolę w opracowaniu nowej technologii znacząco poprawiającej wydajność silników benzynowych. Inżynierowie firmy wykorzystali doświadczenia z wodorowym napędem, aby wprowadzić innowacyjne rozwiązania, które mogą znacząco zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję spalin w tradycyjnych silnikach benzynowych. To przełomowe podejście nie tylko otwiera nowe możliwości dla silników benzynowych, ale także przyczynia się do dalszego rozwoju technologii hybrydowych i ekologicznych, które są coraz bardziej pożądane na rynku motoryzacyjnym.

Co więcej, technologia ta nie ogranicza się jedynie do silników benzynowych. Dzięki swojej wszechstronności może być również zastosowana w jednostkach napędowych zasilanych innymi rodzajami paliw, takimi jak biopaliwa, wodór czy syntetyczne paliwa neutralne pod względem emisji CO2. To czyni ją wyjątkowo uniwersalną i pozwala na szerokie zastosowanie w różnych typach pojazdów. Toyota, mając na uwadze globalne cele redukcji emisji i zrównoważonego rozwoju, widzi w tej technologii ogromny potencjał, który może znacząco wpłynąć na przyszłość motoryzacji, łącząc tradycyjne napędy z nowoczesnymi, ekologicznymi rozwiązaniami.

Nowe konstrukcje Toyoty będą mogły być zasilane różnymi typami paliw, w tym benzyną, biopaliwami, wodorem oraz syntetycznym paliwem neutralnym pod względem emisji CO2. Nowe czterocylindrowe silniki będą charakteryzować się krótszym skokiem tłoka, co będzie rekompensowane przez silnik elektryczny. Tego typu współpraca między silnikiem spalinowym a elektrycznym przynosi znakomite efekty, zarówno w codziennych samochodach hybrydowych, jak i w sportowych modelach.

Nowe otwarcie w projektowaniu samochodów

Mniejsze rozmiary nowych silników Toyoty stworzą możliwość projektowania niższych przodów samochodów, co z kolei pozwoli znacznie ograniczyć opór powietrza. Redukcja oporu powietrza przekłada się bezpośrednio na lepszą aerodynamikę pojazdów, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy efektywności paliwowej. Dzięki temu samochody z nowymi silnikami Toyoty będą zużywać mniej paliwa, co jest szczególnie istotne w kontekście globalnych dążeń do redukcji emisji CO2 i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesne podejście do projektowania napędów pozwala na uzyskanie bardziej kompaktowych i efektywnych jednostek napędowych, które jednocześnie spełniają surowe normy ekologiczne.

Hiroki Nakajima, członek zarządu Toyoty, zdradza, że widzi wiele możliwości dalszej poprawy wydajności silników spalinowych. Podkreśla jednak, że na obecnym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach tych innowacji. Nakajima zaznacza, że wprowadzane ulepszenia mają na celu nie tylko zwiększenie efektywności paliwowej, ale również optymalizację całego procesu spalania, co w konsekwencji może prowadzić do znacznego zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. Toyota, koncentrując się na ciągłym doskonaleniu swoich technologii, dąży do stworzenia silników, które będą nie tylko bardziej ekologiczne, ale również bardziej ekonomiczne i wydajne w codziennym użytkowaniu.

Inne koncerny również intensyfikują prace

Nie tylko Toyota pracuje nad rewolucyjnymi silnikami spalinowymi. Mazda oraz chińskie koncerny również zapowiadają wprowadzenie nowych generacji silników w najbliższej przyszłości. O współpracy między trzema japońskimi markami w zakresie rozwoju silników spalinowych pisaliśmy niedawno TUTAJ. Mazda, znana z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie silników spalinowych, również stawia na rozwój technologii, które mogą zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną.

Pomimo ambitnych planów, Toyota i inne firmy motoryzacyjne stoją przed licznymi wyzwaniami, w tym koniecznością dostosowania się do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji oraz rosnących oczekiwań konsumentów dotyczących ekologii.

Komentarze (4)

  • asdasdasd pisze:

    niech zaczna od poprawy wlasciwosci jezdnych tych puszek po konserwach wygluszanych trabami jerychonskimi z plastikiem z bakelitu ktore przy lukach na drogach ekspresowy plywaja po drodze powodujac lepsze efekty niz laxigen… nie wiem co sie stalo z toyota ale toyota od jakos 2013 roku robi jedne z najbardziej g…nych aut.. nawet dacia tak nie plywa po drodze jak toytoy nie mowiac o wyjacych CVT z wolnossacymi 1.6 czy 1.5

  • w203 pisze:

    Spoko, ale żadnych konkretów nie podaliście, tylko jakieś mżonki. Należy pamiętać, że marki japońskie zamierzają od 2026r budować hybrydy z bateriami ze stałym elektrolitem, a to będzie znaczący krok naprzód.

  • lolo pisze:

    patrząc na tablice rejestracyjne tej Toyoty to pewnie kolejny „fake news”

  • Wuj pisze:

    Niestety nie potrafie zrozumieć fenomenu Toyody w Polsce, auta jezdza jak wóz drabiniasty z zawieszeniem taczki, skrzynia cvt powinna byc zabroniona do sprzedaży, plastik w środku jest z recyklingu po butelkach pet i to wyłowionych z oceanu. A że handlowcy z wypranymi mózgami przez ciągłe i ustawiczne szkolenia wciskają wszystkim na siłę hybrydy, to sprzedaż sie im kręci. Ale cena nowego chr rozwaliła system, auto wielkości i jakości Daci sondero w cenie 200 koła. Gratuluje.