28.08.2024

UOKiK wziął się za „pokazy garnków”, posypały się kary

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Lifestyle
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął twarde stanowisko wobec nieuczciwych praktyk sprzedażowych stosowanych podczas popularnych „pokazów garnków”. Kontrolerzy UOKiK, wraz z Inspekcją Handlową, przeprowadzili 27 kontroli takich pokazów, z czego 20 odbyło się incognito. W wyniku kontroli ujawniono szereg nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów, zwłaszcza osób starszych.

Od stycznia 2023 roku wprowadzono bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa, w tym podczas pokazów produktów. Nowe prawo zostało wprowadzone z inicjatywy UOKiK po licznych skargach na nieuczciwe metody sprzedawców, którzy wykorzystywali osoby starsze, zmuszając je do zawierania niekorzystnych umów na zakup produktów po znacznie zawyżonych cenach. Przedsiębiorcy nie mogą teraz przyjmować płatności od konsumentów przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, ani oferować kredytów konsumenckich w trakcie pokazów. Każda umowa zawarta w takich okolicznościach jest z mocy prawa nieważna.

Aby sprawdzić, czy firmy dostosowały się do nowych przepisów, UOKiK podjął kontrole. Okazało się, że wiele przedsiębiorstw nadal stosuje nieuczciwe praktyki, w tym manipulacje przy sprzedaży produktów, które miały rzekomo posiadać właściwości lecznicze. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślał, że na takie działania szczególnie narażone są osoby starsze, zapraszane na pokazy pod pretekstem darmowych badań zdrowotnych, a następnie zmuszane do podpisywania niekorzystnych umów.

Milionowe kary

W wyniku kontroli UOKiK złożył osiem zawiadomień do prokuratury, podejrzewając, że nieuczciwe działania niektórych firm mogą mieć charakter przestępczy. W dwóch przypadkach pojawiło się podejrzenie o udział handlowców w zorganizowanych grupach przestępczych. Jak dotąd, trzy postępowania zakończyły się nałożeniem kar, które łącznie przekroczyły 3,6 mln złotych. Co więcej, kary objęły również członków zarządów firm, którzy utrudniali kontrole.

Najwyższe kary nałożono na firmę Redice z Kórnika (obecnie z siedzibą w Toruniu). Firma ta oferowała produkty AGD, artykuły wełniane oraz kuchenne naczynia i noże, zapraszając konsumentów na spotkania pod pretekstem darmowych badań zdrowotnych. Na miejscu klienci byli informowani, że produkty dostępne są w „okazyjnej” cenie tylko dla wybranych, a skorzystanie z oferty wykluczało prawo odstąpienia od umowy. UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości 1,8 mln zł oraz 325 tys. zł na jej prezesa.

Podobne działania prowadziła firma Healthy Life z Przeźmierowa, która podczas pokazów sprzedawała produkty AGD oraz wyroby wełniane, fałszywie przedstawiane jako medyczne. Firma wprowadzała konsumentów w błąd, oferując produkty po rzekomo znacznie obniżonych cenach. Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 550 tys. zł na firmę oraz 100 tys. zł na jej prezesa.

Trzecia firma, Better Life Technology z Poznania, również stosowała niedozwolone praktyki sprzedażowe, w tym nakłanianie do podpisania umów kredytowych oraz przyjmowanie płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Na firmę nałożono karę w wysokości ponad 400 tys. zł, a na członków zarządu – 375 tys. zł.

Zakazane praktyki i prawa konsumentów

Wszystkie decyzje UOKiK są opatrzone rygorem natychmiastowej wykonalności w części dotyczącej zakazanych praktyk, co oznacza, że przedsiębiorcy muszą zaprzestać stosowania nieuczciwych działań jeszcze przed uprawomocnieniem się decyzji. Przypomniano również, że każda umowa zawarta podczas pokazu poza siedzibą przedsiębiorcy daje konsumentowi prawo do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni, a w przypadku wycieczek lub nieumówionych wizyt domowych – w ciągu 30 dni.

Komentarze (0)