Język polski zyskuje coraz większe znaczenie w niemieckim systemie edukacji, zwłaszcza w landzie Brandenburgia, który sąsiaduje z Polską. Z najnowszych danych Ministerstwa Edukacji w Poczdamie wynika, że język polski jest przedmiotem obowiązkowym w 25 szkołach na tym terenie. Liczba szkół oferujących naukę języka polskiego, zarówno jako przedmiot obowiązkowy, jak i fakultatywny, systematycznie wzrasta.
W roku szkolnym 2023/2024 nauka języka polskiego była dostępna w 39 szkołach, co stanowi wzrost o dziewięć placówek w porównaniu z danymi sprzed dwóch lat.
Możliwość nauki języka polskiego istnieje w trzech miastach na prawach powiatu oraz w ośmiu innych powiatach Brandenburgii. W strukturze tych placówek znalazło się 15 szkół średnich, dziewięć gimnazjów, osiem szkół podstawowych, pięć ogólnokształcących oraz dwie szkoły zawodowe. Największe skupisko placówek oferujących naukę języka polskiego znajduje się we Frankfurcie nad Odrą, gdzie działa siedem takich szkół, oraz w Cottbus, gdzie ich liczba wynosi sześć. Te dane pokazują, że w przygranicznych regionach Niemiec język polski staje się istotnym elementem edukacji, co może sprzyjać lepszej integracji i zrozumieniu między społecznościami.
Coraz więcej nauczycieli polskiego
Wzrost liczby placówek oferujących naukę języka polskiego idzie w parze z rosnącą liczbą nauczycieli. W roku szkolnym 2023/2024 w szkołach publicznych Brandenburgii pracowało 42 nauczycieli języka polskiego, a w prywatnych 13. W porównaniu z rokiem szkolnym 2021/2022, kiedy w publicznych szkołach zatrudnionych było 34 nauczycieli, a w prywatnych 12, obserwujemy wyraźny wzrost. W niektórych szkołach zajęcia prowadzone są w formie dwujęzycznej, co dodatkowo podkreśla wagę nauki języka polskiego w edukacji regionalnej.
Język polski w Brandenburgii nie ogranicza się jedynie do przedmiotu obowiązkowego. W 18 szkołach jest on oferowany fakultatywnie, a w pięciu w ramach tak zwanego „języka spotkań”, co w niemieckim systemie edukacyjnym oznacza możliwość nauki języków obcych w celu lepszego zrozumienia imigrantów. Ta różnorodność form nauczania wskazuje na elastyczne podejście niemieckiego systemu edukacji do nauki języka polskiego, co odpowiada na rosnące zapotrzebowanie zarówno wśród niemieckich uczniów, jak i społeczności polonijnych.
Zainteresowanie nauką języka polskiego jest wynikiem zarówno położenia geograficznego, jak i bliskich relacji gospodarczych oraz społecznych między Polską a Niemcami. Rozwój edukacji dwujęzycznej i rosnąca liczba nauczycieli świadczą o coraz większej roli, jaką język polski odgrywa w regionach przygranicznych. Takie inicjatywy mogą przyczyniać się do budowy mostów międzykulturowych i dalszego zacieśniania więzi między sąsiadującymi narodami
Komentarze (0)