17.04.2025

Google rezygnuje z domeny .pl – o co chodzi?

Dorian Skrzypnik
Dorian Skrzypnik
Tech
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Google rezygnuje z wyświetlania adresu „google.pl” w przeglądarkach. To symboliczny koniec jednej z najbardziej rozpoznawalnych domen internetowych w Polsce. Nie oznacza to jednak, że wyszukiwarka znika z naszego kraju – jej działanie pozostaje bez zmian.

Od teraz jednak użytkownicy będą automatycznie przekierowywani na globalny adres „google.com”, bez względu na to, z jakiego państwa korzystają z wyszukiwarki.

Decyzja o unifikacji domen zapadła po stronie samego Google, który od dłuższego czasu traktuje wyszukiwarkę jako jeden globalny system. Kiedyś wchodząc na stronę „google.pl”, „google.de” czy „google.cz” trafialiśmy na lokalnie spersonalizowane wersje wyszukiwarki. Obecnie jednak algorytmy i tak pokazują wyniki dopasowane do języka i lokalizacji użytkownika, więc narodowe domeny przestały pełnić praktyczną funkcję.

Choć dla przeciętnego użytkownika zmiana ta nie ma większego znaczenia, może mieć wpływ na kwestie organizacyjne po stronie Google – np. w zakresie zarządzania danymi i optymalizacji wewnętrznych systemów. Oficjalnych powodów firma nie podała, ale można przypuszczać, że uproszczenie struktury adresów przynosi korzyści operacyjne na skalę globalną.

Dla sentymentalnych internautów to ostatni moment, by zobaczyć w pasku przeglądarki napis „google.pl”. Wkrótce zniknie on całkowicie i stanie się jedynie internetową ciekawostką z dawnych lat. Jeśli chcecie zachować tę cyfrową pamiątkę – zróbcie sobie zrzut ekranu, zanim Google.pl przejdzie do historii.

Komentarze (0)