5 lutego odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury w Sejmie, którego tematem był obywatelski projekt ustawy „Tak dla CPK”. Projekt wzbudził wiele emocji zarówno wśród posłów, jak i wnioskodawców. Co dalej z CPK, obywatelskim projektem ustawy i polskim rozwojem? Czy czeka nas przełomowy rok, jak zapowiedział premier Donald Tusk?
Głosowanie w Komisji Infrastruktury
Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury doszło do głosowania nad wnioskiem o odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy „Tak dla CPK”. Wyniki głosowania:
- Za odrzuceniem: 20 głosów
- Przeciw: 16 głosów
Komisja zdecydowała się odrzucić projekt. Za odrzuceniem głosowali posłowie Koalicji Obywatelskiej, Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz, ku zaskoczeniu, także Polski 2050 Szymona Hołowni.
Brak merytorycznej debaty
Przedstawiciele Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej mieli zaledwie 5 minut na omówienie założeń projektu. Następnie przez pół godziny swoje wystąpienia wygłaszali prezes spółki CPK Filip Czernicki oraz minister Maciej Lasek, wskazując na rzekome sukcesy spółki.
Nie przeprowadzono żadnej merytorycznej dyskusji, nie dopuszczono ponownie do głosu wnioskodawców ani nie odniosiono się do zgłoszonych autopoprawek.
W trakcie posiedzenia wielokrotnie sugerowano, że podpisy pod obywatelskim projektem były efektem manipulacji. Zdaniem ministra Macieja Laska „władze publiczne nie potrzebują, by obywatele je do czegokolwiek zobowiązywali”. Tego rodzaju wypowiedzi wywołały oburzenie wśród zwolenników projektu, którzy uznali je za wyraz lekceważenia wobec 200 tysięcy obywateli popierających ustawę.
Przyszłość inwestycji CPK
1. Przesunięcie terminu realizacji
Zgodnie z nową wersją programu wieloletniego, termin budowy portu lotniczego przesunięto na 2032 rok. Zdaniem ministra Macieja Laska jest to harmonogram ostrożnościowy, choć krytycy uważają, że brak mu ambicji i biznesowego podejścia.
2. Port Lotniczy – wciąż ten sam projekt
Projekt portu lotniczego pozostaje niemal niezmieniony – dwie równoległe drogi startowe, pojemność 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 60 mln. Problem w tym, że według planów już w pierwszym roku działalności port osiągnie 90% przepustowości, co zmusi do natychmiastowej rozbudowy.
3. Drastyczne cięcia w infrastrukturze towarzyszącej
Plany dotyczące Airport City oraz Cargo City zostały mocno ograniczone:
- Airport City – budżet zmniejszono z 2,8 mld zł do 273 mln zł.
- Cargo City – projekt ograniczono do prac studialnych, bez faktycznej realizacji przed 2032 rokiem.
Koleje dużych prędkości
Rząd deklaruje, że do 2032 roku powstanie pierwszy odcinek szybkich kolei na trasie Warszawa–Łódź, a do 2035 roku ma być gotowa pełna trasa do Wrocławia i Poznania. Planuje się zwiększenie prędkości pociągów z 250 km/h do 320 km/h, co skróci czas przejazdu, ale może zwiększyć koszty i ograniczyć dostępność dla przeciętnego pasażera.
Polityka czy rozwój?
Decyzje dotyczące przyszłości CPK budzą poważne wątpliwości co do ich zgodności z interesem rozwojowym Polski. Projekt, który miał być symbolem nowoczesności, może stać się kolejnym przykładem realizacji pozornych działań politycznych.
Ostateczną decyzję o odrzuceniu lub przyjęciu obywatelskiego projektu ustawy podejmie Sejm na kolejnym posiedzeniu za dwa tygodnie. Wtedy przekonamy się, czy jest jeszcze szansa na zmianę losów tej inicjatywy.
Komentarze (0)