pacjent, doktor, szpital
03.11.2025

Blisko 800 tys. nieodwołanych wizyt lekarskich. Czy centralna e-rejestracja ograniczy marnotrawstwo?

Rafał Dobrzyński
Rafał Dobrzyński
NewsyZdrowie
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Do połowy 2025 roku pacjenci nie odwołali niemal 800 tysięcy umówionych wizyt lekarskich – poinformował prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak podczas inauguracji czwartej edycji kampanii „Odwołuję, nie blokuję”. Problem narasta od lat i znacząco wpływa na dostępność świadczeń medycznych.

Eskalacja problemu

Akcja „Odwołuję, nie blokuję”, zapoczątkowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP, ma przypominać pacjentom, że nieodwołana wizyta blokuje miejsce innym potrzebującym. Podczas spotkania w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta przedstawiono najnowsze dane z publicznego systemu ochrony zdrowia.

Do połowy 2025 r. pacjenci nie odwołali 773 tysięcy wizyt 

– wyliczał Filip Nowak.

Jak podkreślił, każda niepotwierdzona i niewykorzystana wizyta to utracona szansa dla innego chorego, a dodatkowo poważne obciążenie dla placówek, które muszą zapewniać sprawne systemy kontaktu z pacjentami.

Skala zjawiska jeszcze dobitniej rysuje się w statystykach za 2024 rok – wtedy nie odwołano aż 1,36 mln wizyt.

Solidarność pacjentów i odpowiedzialność placówek

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zaznaczył, że odpowiedzialność za poprawę sytuacji spoczywa zarówno na pacjentach, jak i na zarządzających placówkami medycznymi.

Z jednej strony konieczne są narzędzia ułatwiające umawianie i odwoływanie wizyt. Z drugiej, pacjenci powinni zachowywać się solidarnie i pamiętać o innych, którzy czekają na termin

– mówił.

Kluczowa jest dobra organizacja po stronie placówek oraz edukacja pacjentów 

– podkreślił Chmielowiec.

Centralna e-rejestracja – krok w stronę poprawy

Rząd liczy, że rozwiązaniem stanie się centralna e-rejestracja, dostępna z poziomu Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz bezpośrednio u świadczeniodawcy — osobiście, telefonicznie lub mailowo.

System będzie przypominał o zbliżających się wizytach i pozwoli łatwo je odwołać, co ma zmniejszyć liczbę niewykorzystanych terminów.

Harmonogram wdrażania

  • od stycznia 2026 r.:
    kardiologia, profilaktyka raka piersi, profilaktyka raka szyjki macicy
  • od lipca 2026 r.:
    choroby naczyń, zakaźne, endokrynologia, hepatologia, immunologia, mukowiscydoza, nefrologia, neonatologia, gruźlica i choroby płuc
  • do 31 grudnia 2029 r.:
    pełne objęcie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej

Ustawa czeka na podpis prezydenta.

Bez kar, ale z konsekwencjami

Wprowadzane przepisy nie przewidują kar finansowych za nieodwołanie wizyty. Pacjent, który nie zgłosi nieobecności, traci jednak swój termin i wraca na koniec kolejki.

Jeżeli jednak wizyta zostanie odwołana, pacjent zachowuje swój priorytet – czas oczekiwania nadal będzie liczony.

Czy system zadziała?

Statystyki pokazują, że problem nieodwoływanych terminów ma olbrzymi wpływ na dostępność opieki medycznej. Centralna e-rejestracja ma ułatwić zarządzanie wizytami i zwiększyć efektywność systemu.

Czy jednak narzędzie to rzeczywiście zmieni zachowania pacjentów i odciąży przepełnione poradnie? Odpowiedź poznamy dopiero po pełnym wdrożeniu nowych rozwiązań.

Komentarze (0)