Województwo lubuskie planuje powołanie własnej spółki transportowej, która będzie obsługiwać zarówno przewozy kolejowe, jak i autobusowe. Wicemarszałek regionu, Sebastian Ciemnoczołowski, w wywiadzie dla portalu Rynek-Kolejowy.pl zapowiedział, że celem jest uruchomienie przewozów od 2027 roku.
Do tego czasu województwo chce korzystać ze wsparcia Kolei Dolnośląskich i Wielkopolskich, które już teraz obsługują część połączeń regionalnych.
Problemy z usługami Polregio w województwie lubuskim są głównym powodem decyzji o stworzeniu nowego przewoźnika. Marszałek Ciemnoczołowski podkreśla, że województwo posiada już ponad 20 własnych jednostek taborowych, a kolejne sześć elektrycznych zespołów trakcyjnych jest w trakcie zakupu. Nowa spółka ma nie tylko obsługiwać przewozy, ale także zapewniać ich utrzymanie i serwisowanie, co do tej pory było problemem przy współpracy z Polregio.
Integracja transportu kolejowego i autobusowego
Planowana spółka ma obejmować zarówno transport kolejowy, jak i autobusowy, aby zapewnić mieszkańcom regionu pełną integrację komunikacyjną. Samorząd chce, aby wszystkie pojazdy były jednolicie oznakowane w barwach województwa lubuskiego. Jednym z kluczowych wyzwań będzie zapewnienie zaplecza technicznego oraz odpowiedniego personelu, w tym maszynistów i mechaników.
Stopniowe przejmowanie tras
W oczekiwaniu na powołanie nowej spółki, województwo stara się poprawić jakość usług, przekazując obsługę niektórych tras innym przewoźnikom. Koleje Dolnośląskie już od grudnia 2024 roku przejęły trasę Zielona Góra – Wrocław, a w planach jest rozszerzenie współpracy o linię nr 203 oraz trasę Leszno – Głogów. Celem tych działań jest stopniowe uniezależnienie regionu od Polregio i poprawa jakości przewozów dla mieszkańców.
Przyszłość nowego przewoźnika
Samorząd województwa lubuskiego liczy na szybkie uruchomienie nowej spółki, która docelowo będzie w stanie konkurować z innymi operatorami na rynku kolejowym. Marszałek Ciemnoczołowski wyraził nadzieję, że nowy przewoźnik rozpocznie działalność w 2027 roku, aby móc skutecznie konkurować w przetargach po 2030 roku, kiedy nastąpi pełna liberalizacja rynku kolejowego. Ostateczna nazwa nowej spółki nie została jeszcze ustalona, ale rozważane są różne propozycje, w tym Koleje Lubuskie lub Lubuska Kolej Regionalna.
Komentarze (0)