18.07.2023

Polacy jedzą najwięcej borówek na świecie

Michał Osial
Michał Osial
Plotki
Udostępnij:
facebook twitter
Skomentuj

Polacy jedzą coraz więcej borówek. Polska jest liderem wzrostu konsumpcji borówek na świecie – tak brzmi komunikat International Blueberry Organization. Owoce jagodowe w Polsce są postrzegane jako superowoce i stają się jednym z symboli zdrowego odżywiania. O polskim modelu rozwoju rynku i perspektywach branży na świecie mówią liderzy IBO: Peter McPherson – Chairman, Cort Brazelton […]

Polacy jedzą coraz więcej borówek. Polska jest liderem wzrostu konsumpcji borówek na świecie – tak brzmi komunikat International Blueberry Organization. Owoce jagodowe w Polsce są postrzegane jako superowoce i stają się jednym z symboli zdrowego odżywiania. O polskim modelu rozwoju rynku i perspektywach branży na świecie mówią liderzy IBO: Peter McPherson – Chairman, Cort Brazelton – Executive Comittee Member oraz David Hughes, Prof. em. of Food Marketing w Imperial College London i Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac polskiego Jagodowego Core Teamu.

Konsumpcja borówki w Polsce osiągnęła w 2022 roku imponujące 1,83 kg/osobę. To wynik wyższy niż w Stanach Zjednoczonych – ojczyźnie borówki – gdzie w ur. odnotowano konsumpcję na poziomie 1,78 kg/osobę.

Konsumenci chętnie jedzą polskie borówki

To jeden z największych sukcesów ostatniej dekady w branży na całym świecie. Kiedy byłem w Polsce 10 lat temu, tematem numer jeden był eksport. W ciągu dekady wypracowaliście konsumpcję na fenomenalnym poziomie. To jest coś, w czym inne kraje powinny was naśladować i coś, z czego powinniście być dumni.

– mówił Cort Brazelton, Executive Comittee Member IBO.

Dobrze jest zachowywać równowagę między eksportem a konsumpcją krajową, a także przetwórstwem. Jeśli uda się zachować tę równowagę, producenci będą mieć u stóp cały świat.

– mówił Peter McPherson, Chairman of the International Blueberry Organization (IBO).

Dane dotyczące konsumpcji bobówki zostały zaprezentowane na podczas globalnego spotkania branży w Lublinie, w dniach 3-6 lipca 2023. W materiałach Szczytu IBO czytamy: „Polska pokazuje nam atrakcyjny przykład tego, jak dbać o rynek wewnętrzny i rozwijać eksport. Naszym obowiązkiem jest skorzystanie z tej lekcji”.

Powinniście dzielić się borówkami i promować je. Produkujecie świetne borówki, które są bardzo dobrze przyjmowane na rynku europejskim. Pochodzę z Wielkiej Brytanii i my bardzo chętnie jemy polskie owoce.

– przypomniał prof. David Hughes.

Cały świat zaczyna odkrywać i jeść coraz więcej borówki

W przyszłym roku światowa produkcja borówki osiągnie poziom 2 mln ton. USA i Kanada nadal pozostają ważnym regionem, ale odpowiadają już za mniej niż 50 proc. światowego spożycia borówki. Bardzo szybko rosną Europa i Azja. Uważamy, że inne kraje powinny zwrócić uwagę na to, co osiągnęła Polska i brać z tego przykład.

– podsumował Cort Brazelton.

Borówka staje się ulubionym superowocem świata i równolegle, w Polsce, dynamicznie rośnie jej produkcja. Od 2022 roku Polska jest największym producentem deserowej borówki w Europie.

Polska borówka jest poszukiwana na świecie

Polska jest dziś 6 producentem borówki na świecie. W ciągu ostatnich 3 lat – od 2019 roku – wzrost produkcji wyniósł ponad 60 proc. W 2023 roku produkcja wzrosła o 25 proc. To najwyższy procentowy wzrost produkcji na świecie.

Polska ma wyjątkowe położenie, jeśli chodzi o produkcję wysokiej jakości borówki. Pogoda w Polsce w okresie zbiorów bardzo sprzyja jakości, to co jest jej dużą zaletą.

– powiedział Cort Brazelton z IBO.

Polscy konsumenci docenili jakość uprawianej w Polsce borówki. Borówka jest w Polsce postrzegana jako superowoc i hit eksportowy. Według badań Kantar już 7 proc. Polaków uważa, że borówka jest wizytówką polskiego rolnictwa.

Polscy plantatorzy postrzegają budowę wewnętrznego popytu jako fundament rozwoju branży i swoich rosnących możliwości eksportowych. W promocji postawili na budowę nawyku regularnej konsumpcji. Komunikacja zawiera silny element „jedz lokalnie”, ale istnieje również równoległy przekaz ze strony branży jagodowej – „jedz zdrowo, codziennie”.

Polskie atuty i polski model rozwoju rynku

Chcemy by borówka była częścią aktywnego i zdrowego stylu życia. Słowo codziennie jest jednym z najczęściej używanych w promocji borówki i owoców jagodowych w Polsce. Prowadzona przez nas kampania >>Czas na polskie superowoce!<< promuje borówkę, jej przetwory i inne owoce jagodowe. Ten projekt w 2022 roku został nagrodzony w największym na polskim rynku konkursie konsumenckim >>Złote Innowacje FMCG & Retail<<. Wskazywano w niej integracyjną formułę, rosnące zasięgi i to, że akcentuje właśnie codzienną konsumpcję. To jest klucz do pozycjonowania borówki i budowania nawyków konsumenckich.

– mówi Dominika Kozarzewska, prezes zarządu „Polskich Jagód”, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator Jagodowego Core Teamu.

W wielu dziedzinach Polska ma dobre praktyki. Na pewno jest to promocja konsumpcji i jest to zrównoważona produkcja. Temat owadów zapylających i bioróżnorodności wśród owadów, to jest coś, czego Polsce cały świat zazdrości. Tu także Polska może być wzorem do naśladowania dla innych krajów, innych kontynentów. Potwierdziły to sesja i dyskusja podczas Szczytu IBO.

– mówi dr Mirosław Korzeniowski, prezes Stowarzyszenia Agroekoton, działającego na rzecz innowacji w rolnictwie i produkcji żywności, lider specjalnego zespołu ogrodniczego Core Teamu ds. produkcji zrównoważonej.

Oto główne atuty polskiej branży borówkowej:

  • 50 lat doświadczenia w uprawie borówki wysokiej;
  • korzystny klimat, doskonały smak owoców;
  • transformacja zgodna z oczekiwaniami rynku – wymiana nasadzeń, nowe odmiany, integracja producentów
  • najnowocześniejsza infrastruktura;
  • promocja konsumpcji.

MO

Komentarze (0)