BMW zmaga się z poważnymi problemami finansowymi, które doprowadziły do znacznego spadku marży zysku w trzecim kwartale tego roku. Marża zysku przed odliczeniem odsetek i podatków wyniosła zaledwie 2,3%, co stanowi najniższy poziom od ponad czterech lat. Tak niski wynik jest daleki od oczekiwań producenta, który zakładał osiągnięcie marży na poziomie co najmniej 6%.
Do spadku przyczyniły się zarówno wysokie koszty napraw ukrytych usterek, jak i słabnący popyt na kluczowych rynkach, zwłaszcza w Chinach, co mocno odbiło się na wynikach finansowych BMW.
Zawiedli dostawcy
Problemy z wadliwym układem hamulcowym, dostarczonym przez firmę Continental, okazały się szczególnie kosztowne dla BMW. We wrześniu firma musiała ogłosić wezwanie do serwisu aż 1,5 miliona samochodów w celu naprawy układów hamulcowych, co kosztowało ją 1,1 miliarda dolarów. Dodatkowo BMW musiało wstrzymać dostawy setek tysięcy droższych modeli, co jeszcze bardziej pogorszyło sytuację. Jednocześnie spadek popytu na rynku chińskim, który jest kluczowy dla BMW, obniżył sprzedaż aż o 30% w ciągu trzech miesięcy, gdyż tamtejsi konsumenci szukają teraz tańszych alternatyw od lokalnych producentów.
Trudna konkurencja
Niemieckie koncerny motoryzacyjne, w tym BMW i Mercedes-Benz, tracą rynek w Chinach na rzecz lokalnych graczy, takich jak BYD, którzy oferują szeroką gamę pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W efekcie BMW odnotowało spadek zysku operacyjnego do 1,7 miliarda euro w trzecim kwartale, w porównaniu z 4,352 miliarda euro w tym samym okresie rok wcześniej, co również okazało się wynikiem niższym od prognoz analityków. Dodatkowo, przychody BMW spadły o 15,7%, osiągając 32,4 miliarda euro, co potwierdza skalę wyzwań stojących przed koncernem.
Mimo trudności na głównych rynkach, BMW odnotowało niewielki sukces w segmencie pojazdów elektrycznych. Sprzedaż samochodów akumulatorowych, takich jak i4 oraz iX1, wzrosła o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei rywalizacja z Mercedesem przyniosła kontrastujące wyniki – podczas gdy BMW zanotowało wzrost sprzedaży aut elektrycznych, Mercedes doświadczył spadku dostaw hurtowych pojazdów elektrycznych o 31%.
Komentarze (0)