Nowo zakupiony szynobus FPS 227-001 „Plus”, mający obsługiwać trasę Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra, uległ awarii zaledwie dwa dni po oficjalnym wprowadzeniu do eksploatacji. Pojazd został nabyty przez urząd marszałkowski województwa lubuskiego za kwotę 35,6 mln zł, mając na celu poprawę kondycji lokalnego transportu kolejowego, który od lat boryka się z problemami taborowymi. Pomimo dużych nadziei związanych z zakupem, szynobus już pierwszego tygodnia zanotował defekt, co wzbudziło niepokój zarówno wśród pasażerów, jak i entuzjastów kolei.
Pierwsze informacje o problemach z nowym szynobusem pojawiły się w czwartek, 19 września, kiedy to gorzowscy pasjonaci kolei dostrzegli, że pojazd znajduje się na przymusowym postoju. Na miejscu pojawił się zespół serwisowy, co wskazywało na konieczność naprawy. Równocześnie tego dnia odwołano trzy pary pociągów na trasie Gorzów – Zielona Góra, co szybko wywołało domysły o możliwej awarii nowego taboru. Fani kolejnictwa natychmiast podzielili się swoimi spostrzeżeniami w mediach społecznościowych, co dodatkowo zwiększyło zainteresowanie sprawą.
W piątkowy poranek, 20 września, media regionalne zadały pytania do Polregio, aby uzyskać potwierdzenie, czy rzeczywiście doszło do awarii nowego szynobusu. Spółka Polregio, odpowiedzialna za przewozy regionalne, potwierdziła podejrzenia. W oficjalnym oświadczeniu przedstawiciel Polregio potwierdził, że usterka dotyczyła jednego z silników spalinowych pojazdu. Naprawa została jednak szybko przeprowadzona przez serwis producenta, a szynobus miał wrócić do obsługi pasażerów już w piątek, 20 września, o godzinie 16:00.
Nowy tabor i stare problemy
Zakup dwuczłonowego szynobusu FPS 227-001 „Plus” miał stanowić remedium na problemy z taborem, z którymi województwo lubuskie boryka się od lat. Częste odwoływanie pociągów i braki taborowe to zjawiska, które w Lubuskiem trwają już około trzech lat, utrudniając mieszkańcom korzystanie z usług kolejowych na kluczowych trasach. Nowy szynobus, zaawansowany technologicznie i spełniający współczesne standardy, miał przyczynić się do zmniejszenia tego rodzaju utrudnień. Niestety, problemy techniczne na samym początku eksploatacji budzą obawy o trwałość i niezawodność nowego taboru.
Wiadomość o awarii wywołała mieszane reakcje wśród pasażerów i lokalnych społeczności. Z jednej strony wiele osób wyrażało rozczarowanie, że tak nowoczesny pojazd już po dwóch dniach użytkowania musiał zostać wycofany z trasy. Z drugiej strony, mieszkańcy regionu zdają sobie sprawę, że awarie mogą się zdarzyć, zwłaszcza w początkowym okresie eksploatacji nowego taboru. Niemniej jednak, powtarzające się problemy z infrastrukturą i taborami w regionie mogą wpłynąć na zaufanie do usług kolejowych.
Mimo awarii, Polregio i urząd marszałkowski zapewniają, że pojazd FPS 227-001 „Plus” będzie w pełni funkcjonalny i przyczyni się do poprawy jakości transportu kolejowego w Lubuskiem. Szybka reakcja serwisu producenta oraz stosunkowo szybkie usunięcie usterki mogą świadczyć o profesjonalnym podejściu do problemu. Jednak sytuacja ta uwidacznia, że proces wdrażania nowych pojazdów na lokalne trasy może być bardziej skomplikowany, niż zakładano.
Lubuskie od dawna zmaga się z problemami związanymi z transportem kolejowym, które wynikają zarówno z niedostatecznej liczby sprawnych pociągów, jak i z ogólnej infrastruktury kolejowej w regionie. Odwoływanie pociągów stało się codziennością, co znacząco wpływa na komfort podróżnych. Zakup nowych szynobusów, takich jak FPS 227-001 „Plus”, miał być krokiem naprzód w modernizacji transportu kolejowego, jednak już teraz widać, że nie wszystkie problemy uda się rozwiązać natychmiast.
Komentarze (0)